Toon filters
14 november 2017

Vakantie Duitsland, een herinnering voor het leven

Na een heerlijke zomervakantie en een drukke start van het nieuwe werkjaar, besloten mijn vrouw en ik, tijdens de herfstvakantie, een dichtbij-vakantie te boeken, een vakantie Duitsland. Enkele vrienden hadden vorig jaar een top-vakantie genoten in het Duitse Eifel. Tijdens het opzoekwerk over een vakantie Duitsland, kwamen we op de website van Eifelbooking terecht. Eifelbooking bleek al snel te voldoen aan alle eisen die wij stelden. Ons plan bestond uit enkele overnachtingen te boeken, van waaruit wij ons lijstje aan bezienswaardigheden konden afwerken.

Een klein stukje rijden naar het prachtige Aken in Duitsland

Begin november vertrokken we, gepakt en gezakt, met de auto op vakantie naar Duitsland. Ook al rijden we vaak door Duitsland op weg naar Oostenrijk, Zwitserland of Italië, toch beseften we niet dat Duitsland eigenlijk echt vlakbij is en zo veelzijdig. Vanuit het landelijke Boutersem stapten we na een uur en 15 minuten rijden uit onder de Dom van Aken. Je staat er eigenlijk niet bij stil, maar Aken is niet langer rijden dan Antwerpen of Gent in België. Met zijn 250.000 inwoners is Aken best een grote stad. Ons stadsbezoek aan Aken werd beperkt tot het centrum. Vooral de kolossale Dom stond op onze verlanglijst. Deze Kathedraal van het bisdom Aken en begraafplaats van Karel de Grote, laat een beklijvende indruk op je na. Na een bezoek aan de Dom-schatkamer en het prachtige stadhuis was er nog wat tijd over om de gezelligheid van Aken op te zoeken. In de verschillende winkelstraten en galerijen is het aangenaam vertoeven tijdens een vakantie Duitsland. Voor we doorreden naar onze slaapbestemming, besloten we, in één van de vele restaurants die Aken rijk is, een ontspannend etentje te genieten.

Keulen, een heerlijke start van onze vakantie in Duitsland.

Via Eifelbookings hadden we een strategische slaapplaats gevonden voor onze uitstappen van de volgende dagen. ‘s Avonds kwamen we aan in Fereinwonhung Eifelstueffje in Schülzendorf, een deelgemeente van Mechernich. Na een heerlijke nachtrust stond op zondag een bezoek aan Keulen op het programma. Met de trein ben je vanuit Mechernich op een uurtje in Köln Hauptbahnhof. Het station ligt in de schaduw van Keulen. We konden het niet laten de 509 trappen van de toren te beklimmen om het prachtige uitzicht over de stad te ervaren. Het was zijn 4 euro meer dan waard. Een ritje met de kabelbaan over de Rijn en wandeling in het stadspark bracht ons terug in de Altstadt van Keulen. In dit historische gedeelte is het als voetganger heerlijk vertoeven. De bezienswaardigheden volgen elkaar in hoog tempo op. Ook restaurants en bistro's zijn er in overvloed te vinden. Wij kozen voor een heerlijke hamburger in het Hard Rock Café; van Keulen. In de namiddag brachten we een bezoek aan het Farina-Haus, misschien beter gekend als het eau de cologne huis met het bekende nummer 4711, waar Maria Farina in 1709 haar bekend geurtje ontwikkelde. Momenteel kan je er een bezoek brengen aan een museum en parfumerie. Na een bezoek aan het Romeins-Germaans Museum en het Ludwig Museum, besloten we de trein terug naar Mechernich te nemen. Terug in ons vakantiehuis aangekomen beseften we dat onze vakantie Duitsland, in de Eifel alvast heerlijk begonnen was.

Nationaal Park Eifel, een topper op onze vakantie Duitsland

Na de drukke dag met het bezoek aan Keulen, kozen we op maandag voor het wat rustiger aan te doen en de natuur in te trekken. Op zo'n 20 minuten rijden van onze vakantiewoning zaten we in het Nationaal park Eifel. Het nationaal Park Eifel, wat op zich al een prachtige natuurstreek is, heeft in deze periode van vallende bladeren, iets sprookjesachtig over zich. We kozen voor een boottocht op de Obersee. Vanuit Einruhr voeren we langs Rurberg om zo een kijkje te gaan nemen aan de, tussen 1900 en 1905 gebouwde, Urftsee stuwdam. Van op het water is dit natuurgebied echt adembenemend. We hadden nooit gedacht dat een Vakantie in Duitsland zoveel natuurpracht met zich zou meebrengen. Na de boottocht besloten we nog een stevig wandeling te maken. Met meer dan 240 km bewegwijzerde wandelpaden, was er keuze genoeg voor een wandeltocht op ieders maat. Na deze heerlijke dag in de natuur, stopten we op de terugweg bij de plaatselijke supermarkt. Wat kochten wat verse groeten en versnaperingen voor een lekker kookpotje en gezellig, laatste, avondje in Mechernich.

Bad-Munstereifel met zijn volgeboekte geschiedenis

Op dinsdag vertrokken we naar de volgende bestemming. Via Bad-Munstereifel zouden we verder doorrijden naar de Laachersee. Er was ons verteld dat Bad-Munstereifel echt de moeite was om tijdens een vakantie Duitsland te bezoeken. Dit bleek al snel niet overdreven. Dit authentieke middeleeuwse stadje ademt rust en geborgenheid uit. Dit wordt mede gecreëerd door de zo goed als intacte stadswal met 4 pronkende stadspoorten. Het was dan ook heerlijk slenteren door dit mooie dorp. Tevens wordt Bad-Munstereifel sinds 2014 een City-Outlet genoemd, met zo'n 30 outletwinkels in het centrum van de stad. Verder zijn er talloze bezienswaardigheden uit de turbulente geschiedenis. De verhalen die hier overal te rapen zijn, tarten de grootste verbeelding. Sterk onder de indruk reden we verder naar Blockhaus Sonnenblume. Ook dit vakantiehuis boekten we via Eifelbookings en bleek weer een schot in de roos. Een gezellige avond op het terras met zicht op de Waldsee was de perfecte afsluiter van onze dag.

De Laacher See, een meer van kracht en pracht

Wat we, tot voor onze vakantie Duitsland, niet wisten is dat Eifel een vulkanisch gebied heeft. De Laacher See is een gevulde vulkanische caldera en trouwens enige caldera in Centraal Europa. Het meer ligt op 259m boven de zeespiegel, heeft een omtrek van 8km en ligt verscholen tussen de hoge heuvels van de Eifel. Door het wat mindere weer besloten we de botenverhuur links te laten liggen en te gaan voor een wandeltocht rond het meer. De door met bossen begroeide heuvels rondom het meer geeft de Laacher See iets sprookjesachtig. Te weten welke kracht er verscholen zit onder deze watermassa, doet je heel klein voelen. Op onze tocht rond het meer brachten we op de westelijke oever een bezoek aan de benedictijnen abdij van Maria Laach. De abdij, gebouwd in een opvallende Staufische stijl, was vrij toegankelijk en herbergt een informatiecentrum met alle wetenswaardigheden over Maria Laach. Vooral op de hogere punten van de wandeling krijg je een adembenemend zicht over het prachtige meer. Een tussenstop en lekkere maaltijd in Blockhaus Laacher gaf de energie onze toch verder te zetten. Rond 16u waren we terug aan onze wagen en zette we onze vakantie in Duitsland verder richting volgende slaapplaats in Bernkastel-Kues.

De gezelligheid druipt er van af in Bernkastel-Kues

Via Eifelbookings hadden we in Bernkastel-Kues, in het mooie landhuis Casa Hauth, een appartement gehuurd. Bij het oprijden van het domein van Casa Hauth waren we echt onder de indruk van dit prachtige pand. Het appartement was ruim, volledig uitgerust en tot in de puntjes verzorgd. De ideale plek om ons wijnproeverijgedeelte van onze Vakantie Duitsland te beginnen. 's Avonds wandelden we langs de rustgevende Moezel naar het centrum van Bernkastel-Kues dat aan de andere kant van de rivier gelegen is. In de stad druipt de gezelligheid er van af. In een leuk restaurant genoten we van een heerlijke diner en bijhorende wijnen. Na nog wat gezellig kuieren in het centrum en langs de Moezel, doken we moe maar voldaan ons bed in.

De oudste stad van Duitsland

Trier kon zeker niet vergeten worden op onze vakantie in Duitsland. We vertrokken donderdag al vroeg richting de oudste stad van Duitsland. Met de auto kozen we er voor door de Moezelvallei met zicht op de Moezel en eindeloze wijngaarden naar Trier te rijden. De geschiedenis van Trier is overweldigend. In het centrum naast de Porta Nigra, tegenwoordig werelderfgoed en een prachtig overblijfsel uit de Romeinse tijd, vonden we de toeristische dienst van Trier. Om 10.30u begon onze begeleide stadswandeling. Tijdens de 3 uur durende wandeling vertelde de gids in geuren en kleuren over "zijn" stad. Je moet dit echt doen, de geschiedenis van Trier is echt fenomenaal. In de namiddag reden we met de auto de wijngaarden in. We brachten, net buiten Trier, een bezoek aan Weingut Karthäuserhof. Tijdens de heerlijke wijnproeverij vloog de tijd voorbij. Nog enkele van de beste wijnen in de koffer en terug naar Bernkastel-Kues.

Onze vakantie in Duitsland loopt op zijn einde

Zo liep onze, onverwacht prachtige, vakantie in Duitsland op zijn einde. Op vrijdag pakte en zakte we al onze spullen. Namen afscheid van de vriendelijke mensen in Casa Hauth en vertrokken met een hoofd vol verhalen terug richting Boutersem. Of toch niet? Een tussenstop in Monschau kon aan onze vakantie in Duitsland niet ontbreken. In de historische oude stad kan je het verleden nog echt voelen, de oude gebouwen en omliggende bossen geven je het gevoel in een sprookje van de gebroeders Grimm rond te lopen. In de namiddag bezochten we de Senfmühle Monschau en sloegen nog wat heerlijke mosterd in. Terug bij onze wagen moesten we vaststellen dat onze geslaagde vakantie in Duitsland er op zat. Het is vreemd te moeten vaststellen dat er zoveel natuur-, cultuurpracht en geschiedenis ligt op slecht enkele uren rijden. We hadden dan ook nooit gedacht dat een vakantie in Duitsland ons een rugzak vol wetenswaardigheden, geschiedenis en herinneringen zou opleveren.