De Nürburgring


De Nürburgring in Nürburg, Rijnland-Palts, Eifel, Duitsland, is een circuit dat vooral bekend is dankzij de Formule 1, die er jaarlijks neerstrijkt voor de Grand Prix van Europa. Vroeger voerde het parcours de rijders over 22 km, langs 172 bochten door de dennenbossen (de Nürburgring Nordschleife). Het circuit is destijds aangelegd als onderdeel van een groot werkgelegenheidsproject om de economie in de Eifel vlot te trekken. Het circuit groeide in de jaren erna uit tot één van de beroemdste circuits ter wereld. Maar sinds de bekende Oostenrijkse rijder Niki Lauda er een zware (bijna dodelijke) crash maakte in of eigenlijk net voor de bocht Bergwerk, wordt 'De Groene Hel', zoals dit circuit genoemd werd, niet meer gebruikt voor F1-races.

Men bouwde in 1984 een veiliger en minder uitdagend circuit naast het oude. In 1984 en 1985 werden Formule 1 races gehouden op het circuit. Daarna verdween het naar Hockenheim. Vanaf 1995 behoort de Grand Prix in Nürburg tot de traagste races van het seizoen. Nu is één ronde nog maar 5,148 km lang. Het mooiste onderdeel van de baan is de Veedol-chicane, waar soms spectaculaire inhaalmanoeuvres plaatsvinden. Ook het wisselvallige weer en de vaak glibberige baan kunnen zorgen voor interessante ontwikkelingen in Nürburg. Michael Schumacher boekte de meeste zeges op dit circuit. Ook Alain Prost, Jacques Villeneuve, Rubens Barrichello, Ralf Schumacher en Fernando Alonso wisten hier de Grote Prijs van Europa te winnen.

Ook wordt het circuit wel eens gebruikt voor wielerwedstrijden: Alfredo Binda in 1927, Rudi Altig in 1966 en Gerrie Knetemann in 1978 werden op dit circuit wereldkampioen.

Sinds 1985 vindt op de Nürburgring jaarlijks het popfestival Rock am Ring plaats. De 24 uur van de Nürburgring vindt hier ook plaats, en dat wel op de zogenaamde Nordschleife. Daarnaast kan men zelf een rondje proberen op het circuit. Men gaat door een soort tolpoortje en dan kan men een rondje Nürburgring doen. (bron: wikipedia)

X
page contents